03 martie 2015

Ce este comunicarea si de ce afecteaza mult o comunicare proasta

Spunem despre cineva ca are capacitatea de a comunica usor atunci cand acesta se face inteles, adesea din cateva cuvinte, uneori prin argumente mai lungi. Capacitatea de comunicare reprezinta una din cele mai importante calitati care nu trebuie sa lipseasca nimanui, si cu atat mai mult unui vanzator, unei persoane de relatii business sau publice, unui manager, etc.

In conceptie proprie, comunicarea este actul prin care o persoana transmite sentimentele, trairile, datele, informatiile, cunostintele, intelegerea si intelepciunea catre alte persoane in asa fel incat cei care le recepteaza isi imprima aceeasi rezonanta in privinta subiectului de discutie.

Comunicarea nu are efectele scontate cand:

1. Emitentul se exprima intr-un limbaj neinteligibil, nesugestiv pentru receptor, acel caz in care se incearca transmiterea unor informatii pe care nici emitentul nu le intelege deplin sau le intelege intr-un limbaj mental\sentimental pe care nu il poate exprima cognitiv.

2. Emitentul incearca ascunderea unor informatii, ori din rusine sau de teama acceptarii doar sugereaza receptorului care este informatia pe care vrea sa o transmita. Acel caz cand se incheie un contract si una din parti ascunde sau sugereaza anumite conditii netrecute in contract dar care ar trebui respectate.

In aceste cazuri - lacune in exprimare sau sugestii de teama efectelor - comunicarea are loc doar in mintea emitentului, cu neplaceri pe viitor din cauza neintelegerilor dintre parti. Nu sunt putine cazurile cand fiecare parte credea altceva.

Pentru a rezolva aceste probleme de comunicare se apeleaza la receptor pentru trecerea sumara prin subiectele abordate, de preferat cu alte cuvinte. Daca emitentul aproba, comunicarea este verificata si ambele parti au inteles acelasi lucru. Receptorul este obligat deasemenea sa intervina ori de cate ori este nevoie asupra aspectelor neclare, confuze sau care deschid mai multe posibilitati.

In cazul in care scopul este delegarea de sarcini, comunicarea trebuie sa transporte dar in acelasi timp sa convinga. Receptorul este de cele mai multe ori setat sa respinga ori sa contrazica, deoarece comunicarea incearca sa schimbe perceptii si cunostinte, ceea ce este privit cu reticenta de receptor. Din aceasta cauza comunicarea trebuie sa fie cat mai explicita, cu intentia de a aduna gandurile receptorului printr-o introducere sumara in subiectul comunicarii. Dupa ce s-a facut introducerea, trebuie prezentate cauzele care genereaza nevoia de schimbare, cu scopul de a introduce receptorul in starea de acceptare. Dupa ce a fost acceptata nevoia se transmite schimbarea necesara pentru rezolvarea problemei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariu

Postări populare