Despre
Apple
Apple este o companie multinationala care a creat
cunoscutele produse iPod, iTunes, laptopurile Mac, sistemul de operare OS X si
revolutionarele iPhone si iPad. Printre fondatorii companiei se numara Steve
Jobs, Ronald Wayne si Steve Wozniak. Apple s-a alaturat industriei smartphone
in 2007 cu produsul iPhone, ceea ce a creat o revolutie la nivel mondial. In
ultimii zece ani Apple si-a imbunatati continuu produsele pentru a-si mentine
vanzarile, dar au creat si noi tehnologii pentru a intra pe noi piete cu scopul
de a deveni lideri. Apple mentine o stare de veghe pentru a intelege nevoile
consumatorilor astfel incat compania si-a dezvoltat o baza de clienti si un
brand puternic. Ca exemplu, atunci cand Apple lanseaza un nou produs, fanii
creaza cozi imense la intrarea magazinelor si produsele sunt vandute imediat ce
magazine sunt deschise.
Ierarhia nevoilor a lui Maslow
Motivarea este un proces prin care eforturile
personalului sunt energizate, directionate si sustinute pentru a atinge
obiectivele. Cei care motiveaza cunosc ceea ce conteaza pentru companie,
inteleg atitudinea manageriala, securitatea postului, salarizare buna, munca
interesanta, posibilitati de avansare in cariera, loialitate din partea
managementului, conditii bune de munca si disciplina tactica. Conform teoriei
nevoilor a lui Abraham Maslow, oamenii sunt motivati de cinci nevoi esentiale: fiziologice,
de securitate, sociale, stima de sina si autorealizare.
Nevolile fiziologice sunt de baza ca: aerul, apa,
mancarea, somnul, sexul, etc. Cand acestea nu sunt satisfacute ne putem simti
bolnavi, iritati, simtim durere, discomfort, etc. Aceste sentimente ne
motiveaza sa le atenuam cat mai curand posibil pentru a restabili echilibrul.
Dupa ce le satisfacem, ne putem gandi la alte lucruri. Nevoia de securitate si
siguranta este nevoia de un mediu fizic placut si liber de amentintari. Nevoia
sociala este dorinta de a fi acceptat de altii si a avea prieteni sau de a face
parte dintr-un grup. Stima de sine este dorinta de imagine pozitiva a
persoanei, de a primi atentie, recunoastere si apreciere de la ceilalti.
Autorealizarea este nevoia de implinire proprie, de a realiza tot ceea ce o
persoana poate, de a urca cat mai sus posibil.
Apple creaza indivizi foarte motivati care muncesc
din greu la serviciu. Managerii de organizatie, inclusiv Steve Jobs, conduc
prin motivare pentru a crea conditii unde angajatii se simt in permanenta
inspirati sa munceasca din greu. Forta de munca foarte motivata a Apple este
unul din motivele majore pentru rezultatele marete ale companiei.
Teoria nevoilor a lui Maslow este aplicata intens in
companie. Managerii companiei au creat modalitati de a-si motiva angajatii prin
luarea in considerare a modului in care nevoile se raporteaza la descrierea
jobului, la compensare, la stilul de management si asa mai departe.
Apple indeplineste nevoile fiziologice ale
angajatilor prin furnizarea de pachete salariale ce sunt suficiente angajatilor
sa-si procure produsele necesare nevoilor de baza. Plata salariilor se face
regulat. Ofera deasemenea si stimulente financiare angajatilor, ca de exemplu
beneficii flexibile, investitii si planuri de economii, optiuni de investitii
si cumpararea de actiuni. Mai mult, Apple ofera angajatilor un mediu placut
pentru a servi masa. De exemplu, restaurantele de autoservire – un loc unde se
poate servi masa in campus, ce ofera o varietate de mancaruri de calitate. Se
vand tipuri variate de mancare ca pizza, sushi, paste si salate. Nivelul de
emotie si electrizare in cafenea este perfect. Zilnic, cel putin un executiv de
top al Apple este vazut in cafenea. Apple ofera deasemenea conditii bune de
munca cu aspect acvatic, aspect de camin si alte facilitati.
Mai departe, Apple satisface nevoile de siguranta si
securitate ale angajatilor prin faptul ca le ofera securitatea postului,
planuri de pensie si un mediu de lucru ce respecta normele de siguranta. Sunt
oferite asigurari private de sanatate anagajilor cu norma intreaga dar si
angajatilor cu jumatate de norma ce muncesc doar 15 ore pe saptamana si au cel
putin un an vechime in companie. Ofera deasemenea pensii in caz de boala.
Mai departe, satisface nevoile sociale ale
angajatilor. Compania a creat o atmosfera de echipa si s-a asigurat ca
angajatii inteleg ca fac parte din ceva mult mai mare. De exemplu, de la lipsa
birocratica din cadrul proiectelor, pana la cultura focusata pe inginerie si la
accentul pe angajati pasionati si loiali, uriasa compania a reusit sa mentina
cultura organizationala a perioadei de inceput cand era doar o mica companie.
Aceasta cultura este o parte importanta din ceea ce o face atat de succes, si,
nu surprinzator, un bun loc de munca.
In plus, Apple indeplineste nevoia de stima a
angajatilor pretuind lauda proprie si lauda celorlalti pentru munca grea.
Sistemele de evaluare ajuta la recunoasterea contributiei individuale si
importanta celebrarii realizarilor. De exemplu, CEO-ul Apple, Tim Cook, a
afirmat ca anagajtilor li se va oferi o reducere majora pentru produsele Apple,
incepand din iunie 2012.
Mai departe, Apple indeplineste deasemenea si nevoile
de autorealizare ale angajatilor. Apple a impins limitele in ceea ce oamenii
pot crea cu ajutorul tehnologiei, in tot ceea ce a facut ca si companie. Steve
Jobs a directionat compania spre excelenta ajutand oamenii sa creeze in moduri
pe care nu le-ar fi putut obtine singuri. Prin urmare, iMac, iPod, iPhone,
iPad, toate au jucat un rol important pentru crearea de noi piete. Nevoia de
autorealizare a unei afaceri este strans legata de omul care directeaza
compania. De exemplu, CEO-ul Steve Jobs a condus Macintosh prin toate
inovatiile lui marete, dar cand a plecat, a inceput sa piarda directia si cota
de piata. Dupa intoarcerea sa, Macintosh s-a intors rapid la directia si
profitabilitatea initiala.
Teoria stabilirii obiectivelor
O teorie bine dezvoltata a stabilirii obiectivelor
este oferita de Edwin Locke. Teoria stabilirii obiectivelor este una din
teoriile de proces ce se aplica organizatiilor, focusate pe proprietatile
motivationale ale obiectivelor sarcinilor. Teoria accentueaza importanta
relatiei dinre obiective si performanta. Cercetarile sprijina predictiile ca
cea mai efectiva performanta se realizeaza cand obiectivele sunt specifice si
provocatoare, cand sunt folosite sa evalueze peformanta si sunt legate de
feedback prin rezultate, si creaza angajament si acceptare. Impactul
motivational al obiectivelor poate fi afectat de moderatori, ca abilitatea si
autoeficienta. Termenele limita imbunatatesc eficacitatea obiectivelor. Orientarea
obiectivelor spre invatare conduce la performante mai bune fata de orientarea
obiectivelor spre performanta, iar obiectivele de grup sunt la fel de
importante ca obiectivele individuale.
Angajatii Apple sunt extrem de motivati sa-si
indeplineasca sarcinile obiectiv care directioneaza oamenii in munca lor.
Punerea la punct a managementului obiectivelor in cadrul Apple ajuta la
clarificarea asteptarilor de performanta in cadrul organizatiei. Ele ofera o
fundatie pentru comportarea de auto-administrare. Apple seteaza intotdeauna
obiective specifice angajatilor pentru a le indeplini. De exemplu, obiectivul
pentru 2010 a fost obtinerea unei rate de reciclare de 50%. Un obiectiv atat de
specific va crea o buna auto-administrare a angajatilor si va ajuta la
indeplinirea obiectivului propus.
Teoria celor doi factori a lui Herzberg
Pentru a intelege mai bine atitudinea angajatilor si
motivatia acestora, Herzberg a propus “teoria celor doi factori” care sustine
ca exista anumiti factori la locul de munca ce cauzeaza satisfactie, in timp ce
alt set de factori cauzeaza disatisfactie. Aceasta teorie propune doi factori
care sunt factori intrinseci si sunt legati de satisfactia muncii si factori
extrinseci care sunt asociati cu disatisfactia. Cei care satisfac sunt
motivatori, pe cand cei care disatisfac sunt factori igienici. Cei motivatori
simbolizeaza nevoi psihologice ce sunt perceputi ca un beneficiu aditional.
Factorii igienici simbolizeaza nevoile psihologice la care angajatii se
asteapta sa fie indeplinite. Factorii motivationali sunt realizarile,
recunoasterea, responsibilitatea crescuta, oportunitatea de crestere si
dezvoltare, munca creativa si provocatoare, pe cand factorii de igiena sunt
politicile de companie si administrarea, supravegherea, conditiile de munca,
relatiile interpersonale, salariul, securitatea postului, statutul, viata
personala si beneficiile angajatilor.
Teoria celor doi factori a lui Herzberg este
aplicata la Apple. Angajatii companiei sunt laudati si recunoscuti pentru
realizarile lor de catre manageri prin bonusuri si promotii (factori
motivationali). Muncii angajatilor i se da astfel sens, interes, motivare si
provocare, fiind indicat sa obtii performante.
Structura de salarizare a Apple este adecvata,
rezonabila si competitiva (factori igienici). Pe langa asta, se ofera asigurare
de sanatate angajatilor si un loc sigur, curat si igienic pentru mediul de
lucru precum si echipamente de munca performante.
Constatari
Analizand Apple, am aflat ca mediul de munca este
mai putin comfortabil si relaxant comparat cu cel oferit de Google. De exemplu,
google ofera libertate in a alege biroul de munca, hrana gratuita, transport si
zone de relaxare la birou. Totusi, managementul Apple plateste mai putina
atentie gradului de comfort al angajatilor si nu echipeaza compania cu
facilitati inalte. Ca dovada, un inginer din Apple a spus ca nu au sala de
gimnastica sau hrana gratuita si un dezvoltator software s-a plans ca filtrele
de cafea sunt incomparabile cu cele de la Facebook sau Google. Asta ne arata ca
Apple nu ofera siguranta indeajuns angajatilor in concordanta cu “ierarhia
nevoilor” a lui Maslow, deasemenea produce si disatisfactie angajatilor cu
factorii igienici ale conditiilor de munca a lui Herzberg.
Pe de alta parte, Apple a creat o cultura de izolare
care a produs rezultate bune in multe zone. Totusi, adoptia si adaptarea
culturii are puncte atat pro cat si contra. Punctele pro sunt faptul ca nu vor
fi scurgeri de informatii ceea ce protejeaza compania de competitie, si de
asemenea genereaza creativitate. Dezavantajele sunt controalele stricte de
informatii si pastrarea lor in privat, iar confidentialitatea cauzeaza multor
angajati stres pentru pastrarea secretelor companiei. De exemplu, Apple
limiteaza strict numarul angajatilor cu privilegiul de a cunoaste noul lor
produs. In afara acestor angajati, restul angajatilor vor auzi despre produs
de-abia dupa ce va fi lansat. Multi angajati talentati au tendinta sa
paraseasca compania deoarece nu se pot adapta la cultura unica a companiei.
Pe de alta parte, Apple este mai mult focusata pe
munca din greu si angajamentul oamenilor decat de a construi relatii sociale la
locul de munca. Angajatii care lucreaza la Apple trebuie sa fie orientati catre
sarcini cu timpi de livrare stricti pentru a-si realiza munca. Apple este mai
mult focusata pe expertiza si performanta individuala comparat cu pozitiile si
rolurile. Angajatii sunt liberi sa-si exprime conditiile si sugestiile catre
companie. Nu in ultimul rand, cultura orientata catre sarcini este dificil de
indeplinit in economia de scara. Chiar daca Apple are succes in implementarea
teoriei obiectivelor si indeplineste nevoile de autorealizare, ei ignora
nevoile sociale care sunt mult mai importante decat autorealizarea, conform
teoriei lui Maslow. Conform lui Herzberg, anagajatii au satisfactie cu factori motivationali pentru realizari, si deasemenea munca creativa si provocatoare,
dar au disatisfactie cu factorii igienici pentru relatiile interpersonale si
personale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu