29 noiembrie 2014

Problema de rezolvat pentru stadiul de angajat sau freelancer sau firma de outsourcing

A fi angajat sau freelancer, sau chiar dezvoltator ocazional de mici proiecte, sau firma de outsourcing, nu este un lucru rau. Insa exista un lucru important care trebuie imbunatatit. Plata, in acest stadiu, se face pe executie. Esti platit pe timpul pe care il oferi. Esti platit doar sa executi. Sau poate fi mai rau, acel caz in care esti platit pe cat estimezi ca va dura sa executi. Daca ai intarzieri, nu primesti mai multi bani. Bineinteles, suma poate fi negociata in sus, insa de regula sunt anumite intervale pe care nu le poti depasi pentru ca exista concurenta care de-abia asteapta sa-ti ia locul pe o suma mai mica.

De partea cealalta a baricadei este activitatea comerciala in care compania este platita pe valoarea pe care o adauga prin solutiile pe care le vinde. Cand lucrezi ca angajat pentru o companie, adaugi functionalitate unui produs care inseamna utilitate pentru clientul final. Clientul plateste pentru utilitate (sau valoarea pe care el o percepe in produsul respectiv) iar compania te plateste pentru munca prestata pe perioada respectiva. Cand esti platit, ca si companie, pentru valoarea pe care o adaugi, iti poti creste veniturile destul de mult, deoarece limita e cerul. Tu decizi cui te adresezi, cata valoare sa adaugi, cum sa o adaugi, si care sa fie avantajele concurentiale.

Valoarea pentru client inseamna utilitate dar in acelasi timp si garantie. Utilitatea se creaza prin eliminarea unor constrangeri din activitatile clientului sau imbunatatirea unor performante ale clientului. Garantia reprezinta acordul scris ca solutia va functiona la parametrii stabiliti o lunga perioada de timp, in caz contrar reparatiile sunt gratuite (nu chiar gratuite, pentru ca se percepe o taxa lunara de mentenanta si suport).

A crea utilitate este usor. Se rezuma la a optimiza procese din activitatea clientilor, sau a imbunatati performanta celor actuale. Partea grea este intelegerea proceselor clientilor. Si aici vin in ajutor urmatoarele moduri de abordare:
  1. cunosti sau ai cunostinte apropiate care cunosc procesele unei industrii peste care poti crea utilitate
  2. creezi pe banii clientului solutii la cheie si inveti procesele pe banii clientului, iar mai apoi vinzi solutia altor clienti
  3. creezi gratis utilitate pentru un client doar cu scopul de a-i invata procesele, iar mai apoi creezi utilitate pentru industria respectiva

Cand esti platit pentru valoarea pe care o adaugi prin solutiile pe care le vinzi, suma se poate ridica la zeci de procente din banii pe care ii salvezi/aduci pentru clienti. Se ajunge la sume fabuloase pentru un biet angajat. Mai mult, ca si companie, valoarea nu se adauga doar prin utilitate si garantie. Valoarea se mai adauga si prin economii de scara: adica atunci cand te perfectionezi pe o nisa, devii mai bun si mai ieftin decat insusi clientul pe acea activitate. In interiorul firmei iti creezi servicii generice care sustin alte servicii ce aduc utilitate, reusind astfel sa creezi valoare si prin economiile de scara.

Sunt mai multe moduri de a crea valoare, insa cele doua expuse sunt cele mai frecvent intalnite. Tema de rezolvat pentru stadiul de angajat/freelancer/outsourcing sunt cele expuse mai sus. Pentru a reusi ca antreprenor trebuie sa iti creezi un nou vocabular si un nou framework de cunostinte pe care sa le folosesti pentru a fonda companii. La baza, antreprenorul trebuie sa mixeze cunostinte din multiple domenii: social, psihologic, filosofic, matematica, management, financiar, business. Insa cunostintele despre cum creezi valoare si modul in care le aplici prin strategie sunt pentru antreprenor ca literele pentru operele literare. Adica nu poti fi antreprenor (decat cu greu) fara sa inveti cum este creata valoarea. Si ca sa inveti, ai nevoie de cativa ani de studiu, cu interes, pentru scoli de business si economie.

Cel mai bun exemplu pentru a va stimula sa invatati sunt chiar eu. Daca as fi vrut sa scriu acest articol acum 2 ani, nu as fi reusit pentru ca imi lipseau cunostintele materiilor facultatii de management (economie, optimizarea proceselor, cercetare dezvoltare, organizarea companiilor, functiile companiei, modele de business) dar si ITIL Strategy. Si urmeaza multe altele pe care mi le-am propus ca si baza inainte de a crea valoare pentru clienti. Nu faceti greseala sa porniti in antreprenoriat fara baza teoretica, deoarece mediul este concurential. Sunt esentiale toate cunostintele conexe pentru o organizatie, cele expuse mai sus dar si: marketing, resurse umane, inteligenta sociala, modele de guvernanta, management de proiect, audit, etc. Cu cat veti avea mai repede succes, cu atat va trebui sa vindeti pentru ca nu veti avea capabilitatile de a sustine organizatia prin functii si organizare adecvata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariu

Postări populare