Studiile au aratat ca dupa aplicarea unei strategii, majoritatea companiilor au avut o crestere intre 200%-380% fata de perioadele cand nu practicau o strategie. Si nu numai atat, dar strategiile au ajutat companiile sa defineasca alti vectori de crestere. Insa strategiile nu se aplica doar companiilor existente, ci sunt vitale pentru cele noi care vor sa patrunda in piata.
Ce este strategia si ce isi propune ?
Strategia reprezinta totalitatea obiectivelor majore ale organizatiei, pe termen lung (3-5 ani), impreuna cu principalele modalitati de realizare si resursele alocate, cu scopul de a obtine avantaj competitiv in concordanta cu misiunea organizatiei.
Cu alte cuvinte, dupa definirea misiunii organizatiei (misiune sociala, economica - adica utilitatea pe care doreste sa o ofere), strategia ajuta la definirea obiectivelor (crestere cu 5%, produse noi pentru a patrunde pe o piata) si planurile de realizare (programe si proiecte) dar si alocarea resurselor necesare (factorii de productie, personal, finante).
Scopul strategiei este atingerea obiectivelor dar cu obtinerea de avantaj competitiv pentru organizatie. Adica doar atingerea obiectivelor prin strategie este un efect nedorit daca nu se obtine si un avantaj competitiv in acelasi timp. Avantajele competitive sunt acei factori care determina clientii sa aleaga produsele companiei, factori ce mentin obiectivele atinse la nivelul cresterii dobandite prin strategie. Acesti factori sunt: preturi mai mici decat concurenta, calitate sporita fata de competitie, sau elemente de diferentiere fata de produsele celorlalte companii (acele mici functionalitati oferite in plus pentru care nu se percep mai multi bani).
De ce este importanta strategia ?
In primul rand pentru ca stabileste clar de la bun inceput ce trebuie obtinut si care este drumul de parcurs. Pentru ca stiind ce vrem sa obtinem, putem masura unde ne aflam (prin definirea de indicatori).
Resursele organizatiei trebuie combinate in cel mai:
- eficient - a face cat mai bine (de calitate) si cat mai repede
- eficace - a face ce trebuie (util si cerut pe piata)
- econom - cel mai mic cost posibil
mod posibil, lucru care impune definirea unui plan strategic.
Rolurile strategiei:
- definirea unor scopuri bine definite (misiune si obiective)
- definirea planurilor viitoare (pe 3-5 ani)
- reorganizarea companiei, acolo unde este nevoie
- definirea elementelor esentiale
- analiza dintre organizatie si mediul din care face parte
- crearea unui comportament competitiv (cu definirea culturii organizatiei)
- coordoneaza mai multe actiuni in vederea obtinerii unui scop comun
- favorizeaza procesul de invatare organizationala
- cautarea caii optime de combinare a resurselor
Cate companii, mai ales in tarile in curs de dezvoltare, nu aplica o strategie ? Cati antrepenori creaza companii si planuri dupa "ureche" ? Pentru a aplica insa o strategie este nevoie de studiu amanuntit despre managementul organizatiei. Strategia nu se aplica de sine statatoare, ci impreuna cu alte mecanisme: structura organizationala si compartimentare, cultura organizationala, sistem de motivare, managementul stakeholderilor, definirea functiilor organizatiei, aplicarea functiilor manageriale, definirea subsistemelor companiei, si multe altele impreuna cu intelegerea interdependetelor dintre ele. De ce ? Aud aceasta intrebare de la cei care cred ca invatand si aplicand toate cele de mai sus nu va mai ramane timp pentru munca efectiva, sau crearea companiei. Sunt cei care nu vor sa inteleaga ce este o companie si de ce functioneaza societatea de azi. Raspunsul pentru ei este: toate acestea trebuie definite, macar trasate, pentru ca mediul organizational, piata, marketingul, concurenta, si de ce clientii cumpara - toate sunt o stiinta si nu poti rezista presiunii pietei decat aplicand metodele adecvate. Mecanismele de mai sus nu sunt raspunsul complet al problemelor din companie, dar au o pondere semificativa la rezolvarea misterelor.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu