10 august 2015

Teoria miscarilor intr-o companie

Toate activitatile care se desfasoara intr-o companie reprezinta tranzactii de efort sau miscari menite sa ajute la atingerea obiectivelor strategice. In principiu, nu ar trebui sa existe miscare inutila, adica miscare in plus care nu ajuta la atingerea scopului.

Scopul unei companii este maximizarea profitului. Cel putin la inceput de drum scopul este cresterea si obtinerea unui profit macar minimal, foarte multe companii optand sa reinvesteasca pentru a genera crestere.

Cresterea atrage nu doar succesul ci si noi probleme de gestionat pentru ca prin crestere se schimba structura organizationala si creste volumul\setul de miscari interne. Din acest punct nu se poate genera crestere in continuare fara rezolvarea acestor probleme (eficientizare, optimizare, restructurare, retehnologizare). Miscarile trebuie sa devina fluente si semaforizate altfel haosul va tine compania pe loc.

Miscarile care au loc in interiorul unei companii sunt de mai multe tipuri, in functie de motivul pentru care sunt intreprinse:
  • pentru eliminarea unor riscuri, ca o garantie ca afacerea are continuitate si nu este terminata de aparitia unor evenimente prevazute dar netratate (patentari, antivirusi, backup-uri, asigurari)
  • pentru a genera crestere, aici intra activitatile strategice si operationale - de desfasurare a misiunii (cercetare, dezvoltare de noi produse, marketing, vanzari, distributie, suport, climat organizational, gestiunea interna si externa a activitatii)
  • de mentenanta, administrative, care nu participa la crestere dar sunt necesare pentru a se putea desfasura activitatea (obligatii legale, sediu si birouri, gestiunea unor resurse in afara activitatii)
  • miscari in plus, redundante, care nu adauga valoare la produsul final dar reprezinta costuri pe care clientul nu doreste sa le plateasca; aceste miscari sunt fie cunoscute fie necunoscute, fie fara rezolvare curenta in industrie, fie cu solutii existente pe piata dar nestiute de companie

Companiile care tintesc doar generarea de profit sunt pe o pista gresita. Piata este dinamica si fara o strategie de crestere si veghe (tehnologica si de noi oportunitati) vor aparea noi concurenti care vor profita de schimbari pentru a domina.

Spuneam ca scopul unei companii este maximizarea profitului. Maximizarea profitului inseamna cresterea profitului de la an la an. Cresterea profitului intr-un an fiscal fata de anul anterior se poate obtine prin doua modalitati:

1. Sporirea veniturilor
Acest mod de crestere a profitului se poate realiza prin marirea volumului de vanzari, care la randul sau se poate realiza prin noi clienti, mai multe servicii pentru clientii actuali, noi produse, intrarea pe noi piete, mai mult marketing, noi canale de distributie, noi parteneriate, marirea capacitatii de productie. Cresterea prin sporirea veniturilor adauga miscari interne care la un moment dat trebuie optimizate pentru a debloca urmatoarea etapa de crestere.

2. Scaderea costurilor
Acest mod de crestere presupune obtinerea de cash din prezentul disponibil, prin cheltuieli taiate, nemaifiind necesare datorita folosirii unor produse de eliminare a miscarilor interne in plus. Acest lucru se realizeaza prin noi materiale, mai putine pierderi, noi metode de verificare a calitatii, aparatura moderna mai putin consumatoare, programe software de eficientizare a activitatilor. Ce este de remarcat la acest tip de crestere este faptul ca prin scaderea costurilor se elibereaza resurse financiare care pot fi canalizate pentru generarea de crestere prin sporirea veniturilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariu

Postări populare