13 mai 2015

Cum cautam idei de afaceri

Cautarea ideilor de afaceri nu este deloc usoara. Confirmarea unei idei de afaceri presupune validarea acesteia printr-un studiu de piata, insa in acest articol nu mi-am propus sa discut despre validarea ideilor ci doar despre cautarea lor.

Ce este o idee ? Dar o idee de afacere ? A avea o idee inseamna a sti intr-o anumita masura, a avea habar, a cunoaste, a fi facut in prealabil o aprofundare a termenilor in discutie. In alt context, a avea o idee inseamna a avea o solutie la o problema, a vedea lucrurile in alt fel, a veni cu o rezolvare mai buna. A avea o idee de afacere presupune, pe langa propunerea unei solutii la o problema, si o pre-validare a ideii in sensul ca se verifica daca problema este reala, nevoia este reala, piata exista iar potentialii cumparatori sunt satisfacuti si ar plati pentru produs.

Cea mai frecventa greseala a celor care cauta idei de afaceri este sa se afunde singuri intr-o stare de vigilenta cu scopul de a capta probleme, nevoi, etc. Mintea umana este limitata si are acces doar la o fractiune din informatia care exista in economie. Ideile bune vin atunci cand doi sau mai multi oameni incearca sa gaseasca solutii impreuna. Recomand antreprenorilor sa-si dezvolte abilitati de comunicare, sa participe la evenimente, sa intalneasca profesionisti, sa puna intrebari in stanga si in dreapta pentru a face posibil accesul la informatii cheie.

Mai departe, ideile bune se cauta nu discutand cu profesionisti din industria pe care antreprenorul o stapaneste cel mai bine ca factor de productie, ci avand in jur profesionsiti din domenii conexe. Majoritatea afacerilor dintr-o anumita industrie se adreseaza altei industrii. Pentru a gasi probleme de rezolvat, un antreprenor in IT de exemplu, trebuie sa discute cu profesionisti din alte industrii precum: medicina, farmacie, auto, transporturi, retail, energie, invatamant, etc.

Nu-i de mirare ca multe afaceri au pornit prin asocierea a doi profesionisti, unul care avea cunostinte intr-un domeniu ce era furnizor pentru domeniul celuilalt. Multi din cei care au pornit afaceri pe cont propriu aveau fie cunostinte din ambele domenii, fie au preluat aceste cunostinte de la rude, prieteni, amici.

In discutia cu profesionistii din alte domenii se pun intrebari despre cele mai acute probleme, se incearca o analiza interna a fluxurilor, a modului de lucru, a performantelor actuale ale sistemelor, cautarea nodurilor unde se pierde timp, cautarea factorilor care scad calitatea. Se analizeaza problemele si se genereaza idei care sunt discutate cu mai multi profesionisti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariu

Postări populare