29 octombrie 2015

Enigma echipelor de productie

Universul este alcatuit dintr-o infinitate de posibilitati. Printre aceste posibilitati exista si aceea de a munci mai putin si in acelasi timp sa cresti satisfactia clientului. Fara indoiala, acesta este si scopul fiecarei echipe: sa afle cum, depunand mai putin efort, sa creasca satisfactia clientului. Dar aceste obiective "a depune mai putin efort" si "a creste satisfactia clientului" sunt oarecum in contradictie.

Fiecare client sau companie pune presiune pe echipe pentru a munci mai mult, pentru a livra mai repede, pentru a termina cat mai multe taskuri. Agile sau neagile, presiunea scade moralul.

- De ce vor superiorii ca echipele sa munceasca cat mai mult ?
- Pentru a termina cat mai repede.
- De ce vor superiorii ca lucrurile sa fie terminate la timp sau sa se dezvolte cat mai mult cu acelasi efort ?
- Pentru a nu plati mai mult decat trebuie pentru un volum de munca ce trebuie sa fie profitabil.

Lasand la o parte nevoia de profitabilitate si controlul costului, superiorii vor sa fie satisfacuti si multumiti de echipe si de implicarea acestora. Impresia lor este ca presiunea pe echipe le va aduce aceasta multumire, atat din partea echipelor cat si din partea produselor livrate. Insa acest lucru este doar o presupunere, dupa cum se va vedea din urmatoarea istorioara:

In evul mediu, cand inca nu se inventase roata, un taran instarit avea o ferma mare de animale. Aceste animale aveau hrana din belsug, dar apa era greu de adus pentru ca era la departare de ferma. El a angajat mai multi oameni specializati pe caratul de apa, insa nu era multumit de ei. Atunci a angajat un administrator care a inceput sa puna presiune pe oameni, dar cu cat acestia erau indemnati sa care mai multa greutate si sa mearga mai repede, cu atat cantitatea de apa era mai mica pentru ca oamenii oboseau iar rotatia de angajati s-a marit. Atunci un om inteligent s-a dus la administrator si i-a spus ca il poate face multumit. I-a spus ca are nevoie de jumatate din angajatii pe care ii are pentru a livra de trei ori mai multa apa, insa vrea sa fie platit ca toti angajatii existenti la un loc. Administratorul a fost sceptic, dar daca ar fi fost adevarat, seful lui l-ar fi promovat. Asa ca a acceptat. In mai putin de doua zile, mica echipa s-a apucat de treaba folosind cai inhamati la o caruta cu doua roti pentru a cara apa in vase mari. De atunci, toata lumea a fost multumita si roata s-a raspandit peste tot, pana cand a devenit standard si era nevoie de altii invetii pentru a multumii clientii. Insa o lunga perioada de timp, roata a fost un avantaj mare pentru cine s-a folosit de ea.

Asadar putem trage concluzia ca superiorii isi doresc sa fie multumiti, si uneori singura modalitate cunoscuta pentru a ajunge acolo este de a pune presiune. Odata inteles faptul ca satisfactia este cea cautata si nu neaparat efortul in sine, echipele se pot concentra pe cum ar putea sa livreze aceasta satisfactie, care cantareste mai mult decat munca bruta.

Satisfactia clientului se poate rezuma in formula: beneficii supra efort masurat in cost (timp, munca, bani). Cu cat poti livra aceleasi beneficii dorite in costul perceput de client corect, cu atat acesta va fi mai multumit. Dar pentru a tine costul scazut inseamna a munci mai putin, si cu toate astea sa livrezi toate asteptarile. Iar pentru a munci mai putin inseamna ca trebuie sa faci o analiza minutioasa pentru a intelege ce poti inlatura din procesul de dezvoltare astfel incat efortul tau sa fie cat mai mic.

Majoritatea cazurilor in care livrarea nu se face la timp inseamna efort pe care un manager il poate gasi ca nefacand parte din scopul proiectului, sau ca directie pe care echipa o abordeaza gresit. Acestea sunt costuri care nu duc la satisfactia clientului ci la insatisfactia lui. Scopul echipelor agile este sa gaseasca cum pot elimina costuri inutile, cum pot schimba anumite specificatii impreuna cu clientul, cum se pot reorganiza, astfel incat procesul de dezvoltare sa aduca multumirea asteptata si sa se raporteze la asteptarile\perceptiile clientului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariu

Postări populare