Managerul de proiect ar trebui, conform standardelor, sa se ocupe de managementul bugetului, resurselor, timpului, calitatii, pentru ca unui proiect ii sunt atasate directive clare:
- performanta si calitate cerute
- buget de incadrare
- timp de livrare
Un manager de proiect gestioneaza riscuri legate de dezvoltare, urmareste timpi, ia decizii referitoare la cheltuirea bugetului. Proiectul poate face parte dintr-un program mai larg. Un proiect poate fi destinat doar unei subramuri a unui produs.
Managerul de produs, in schimb, defineste produsul folosindu-se de date din piata, de departamentul de marketing, de competitori. El defineste functiile produsului si ia decizii referitoare la cum ar trebui sa arate si cum ar trebui sa functioneze produsul respectiv. Produsele mari pot avea mai multe programe ce se desfasoara in paralel pentru realizarea lor, cu program managerii aferenti. Produsele mici insa, pot sa nu aiba nici un program asociat, ci doar un singur proiect.
Etapele de imbunatatire ale unui produs sunt:
- Planificarea functiilor, in baza cerintelor clientului sau ale pietei. Este etapa in care se aduna date, se analizeaza diferite perspective, se stabilesc prioritati.
- Executia este etapa in care produsul este lansat pe piata si se observa efectele, se aduna feedback.
- Verificarea, etapa in care, pe baza informatiei adunate din pasul anterior, se masoara daca functiile produslui au avut efectul scontat.
- Actiunea, etapa in care se stabilesc masurile necesare daca s-au observat puncte negative in etapa de verificare. Masurile trec apoi in faza de planificare si ciclul se reia.
Observati ca in aceste etape nu apare nici o referinta la executia fizica a produsului, adica munca tehnica necesara ca produsul sa fie realizat. Asta pentru ca nu intra in atributiile unui product manager, ci in atributiile managerului de proiect.
Deoarece multe companii sunt prea mici pentru a avea nevoie de roluri separate, ele atribuie managerului de proiect si rolul de manager de produs. Multe insa pun accent mai mult pe executia tehnica, si neglijeaza partea de management a produsului care este mai importanta pentru reusita companiei fata de competitori. Altele confunda managementul de produs cu managementul de proiect, si cauta oameni nepotriviti pentru functii esentiale.
Etapele de imbuntatire ale unui produs nu sunt acelasi lucru cu etapele de dezvoltare ale produslui. Pentru dezvoltarea unui produs se parcurg alte etape: idee, analiza, creare concept, analiza afacerii, crearea produsului, testarea pietei, comercializare.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu