23 iulie 2015

De ce a fi angajat nu va fi niciodata profitabil


Profitabilitatea vine cand inveti din greu cum sa repeti mai usor un proces pe care sa-l aplici in cat mai multe proiecte\vanzari\eforturi viitoare. Companiile creaza produse care sa devina cat mai rapid solutii pentru cat mai multi clienti. Cu o marja de flexibilitate bineinteles, pentru ca nu se poate generaliza la nesfarsit intrebuintarea un produs fara pierderi pe mai multe planuri.

Compania isi trage profitul din faptul ca anumiti angajati au optimizat anumite procese si obtine acum valoare la costuri scazute. Procesul devine scalabil si va fi repetat pe clienti diferiti. Optimizarea procesului de dezvoltare sau obtinerea unui bun intr-un anumit cost de timp\bani\calitate, impreuna cu optimizarea procesului de marketing\vanzari\distributie este pentru companie momentul "evrika", moment de indeplinire a misiunii, de atingere a scopului.

Ca angajat, esti implicat in diverse activitati\procese si ai sarcina de a le indeplini in norme, dar sunt foarte multe companii care lucreaza cu oameni specializati\creativi ce au sarcina de a optimiza si imbunatati procese. Pentru categoria din urma am emis urmatoarea teorie: optimizarea unui proces de catre companie devine profit, insa optimizarea aceluiasi proces de catre angajat devine norma. Pentru companie un anumit efort este cale spre minimizarea eforturilor, iar pentru angajat acelasi efort este cale pentru urmatorul efort.

Ca si angajat, daca inventezi o solutie rapida la o problema grea pe care nici un alt angajat nu o poate rezolva si nici in piata nu se gasesc solutii bune si la cost potrivit, nu vei avea nici un castig\avantaj din acest efort pe viitor. La fel, daca te angajezi la o noua companie si aduci cu tine o experienta mare pe anumite seturi de probleme, nu vei avea nici un avantaj din faptul ca rezolvi problemele elegant\rapid\fara costuri mari de intretinere\refacere.

Compania te indruma sa-i rezolvi problemele repede si bine, fara ca tu sa obtii nici un avantaj din calitatea individuala de a fi capabil in masura in care esti. Angajatorul nu-ti va oferi mai mult decat un "foarte bine", dupa care iti inmaneaza urmatoarea problema de rezolvat. Urmatoarea problema poate sa fie similara cu prima, insa nu ai voie sa te folosesti de timpul castigat din optimizarea procesului anterior. Timpul ramas liber pentru ca tu faci acum acelasi lucru mai repede, este al companiei, si il va folosi ca sa rezolvi\optimizezi mai multe procese.

Din cauza acestui lucru joburile super-specializate nu capitalizeaza. Nu sunt decat un dead-end job. Trebuie sa urmaresti job-urile de mijloc: platite la nivel mediu, mai putin decat specialistii dar mai mult decat cei mai prost platiti, insa din care poti capta experienta in directia dorita (management, vanzari, antreprenoriat).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariu

Postări populare