Din studiile efectuate asupra utilizatorilor unui site web, s-a observat ca acestia scaneaza vizual pagina si cauta rapid informatia de care sunt interesati, ajungand in final sa foloseasca site-ul total diferit de cum si-au imaginat creatorii. Pentru a obtine din partea utilizatorilor actiunea dorita:
- Pagina trebuie sa fie cat mai aerisita, fara multe functionalitati intr-un singur loc. Functiile importante pastreaza-le pentru prima pagina. Daca pagina trebuie neaparat sa contina o multitudine de optiuni, poti crea un mod simplu, si un buton numit "Vezi in mod avansat" care sa expandeze functiile complicate pe care doar expertii vor vrea sa le foloseasca.
- Textul butonelor, meniurilor, link-urilor trebuie sa fie cat mai explicit, folosind cuvine de larga circulatie, comune, care nu au duble sau multiple intelesuri. Asta va ajuta utilizatorii sa gaseasca si sa recunoasca imediat ceea ce cauta.
- Butonele si link-urile trebuie sa iasa in evidenta ca elemente de actiune, click-abile, care pot fi folosite pentru a obtine ceva. Folositi borduri 3D, font-uri mai mari, culoarea albastra comuna pentru link-uri, font subliniat si alte elemente care fac distinctia dintre continut static si continut de actiune.
- Functia de cautare nu trebuie sa contina prea multe optiuni. Chiar daca e nevoie sa contina multe optiuni, gaseste o cale de a intui din cuvinte ceea ce doreste sa caute utilizatorul, sau cauta in toate optiunile posibile fara sa intrebi utilizatorul despre ce ar dori sa se intample. In cea mai mare parte utilizatorii nu stiu ce vor si nu sunt constienti de existenta subcategoriilor.
- Foloseste-te de sectiuni si ierarhia elementelor pentru a crea o navigare vizuala imbunatatita. De exemplu, foloseste titluri ingrosate pentru a crea efectul de "in continuare va urma alt tip de continut", foloseste paragrafe si identare spre dreapta a subcontinutului pentru a mari vizibilitatea si pentru a partaja continutul secundar, foloseste casete speciale pentru continut diferit de restul paginii dar similar in interiorul casetei.
- Foloseste conventii deja create si raspandite pe care sa le folosesti peste tot in aplicatie. Odata ce utilizatorii s-au familiarizat cu o conventie, fie ea nou creata de tine sau raspandita la nivel global, le va fi usor sa recunoasca si sa foloseasca alte pagini similare care folosesc conventia respectiva. Mai mult ca sigur, diversele pagini ale aplicatiei trebuie sa fie similare ca si asezare a elementelor, sa refoloseasca aceleasi stiluri, pentru ca nu crea confuzie la navigare.
- Elimina zgomotul din pagini, adica prea multe reclame, prea multe invitatii de abonare la newsletter, prea multe invitatii de a cumpara ceva, prea multe invitatii de a dona sau a da click pe ceva anume. Zgomotul vizual poate veni si de la contrastul izbitor al culorilor sau al contrastului diferitelor parti ale paginii.
- Nu folosi mai mult de 2,3,4 click-uri pentru a da utilizatorului ceea ce doreste. In cazul in care oferi ceva important spre descarcare, utilizatorii pot deveni frustrati daca ajung acolo unde doresc prin multe actiuni, si pot parasi aplicatia in favoarea altor aplicatii.
- Nu folosi instructiuni si explicatii pentru a instrui utilizatorii cum sa foloseasca o anumita pagina sau o aplicatie. Acestea, paginile si aplicatiile, trebuie sa fie auto-explicative, sa se inteleaga de la sine despre ce este vorba si cum trebuie folosite. Chiar daca oferi instructiuni, nimeni nu le va citi, ci toti se vor inghesui sa afle singuri cum se poate folosi ceea ce au in fata.
Daca utilizatorii nu vor intelege singuri cum sa foloseasca aplicatia, acestia o vor parasi. Vor cauta in alta parte o experienta mai buna, si anume la competitie. Ceea ce am amintit mai sus sunt reguli de baza, enumerate pe scurt. Pentru a studia amanuntit trebuie sa citesti cartea Don't Make Me Think de Steve Krug, un material foarte bun pentru cei care lucreaza in domeniu si care vor sa se perfectioneze.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu