20 aprilie 2014

Actorii unui produs: client, business si tehnic

Un produs nu ia viata odata cu folosirea uneltelor care il implementeaza. Acesta ia fiinta mult mai devreme, in mintea analistilor de business, iar mai apoi este transpus pe suport electronic. Documentele create jongleaza intre diverse departamente o mare perioada de timp, poate o perioada mult mai mare decat cea necesara implementarii fizice. Aceasta faza se numeste faza de analiza de business, faza de concepere a produslui. Se lucreaza pentru a defini functiile produslui final. Urmatoarea faza este inmanarea cerintelor catre departamentul tehnic care are ca scop implementarea fizica a produslui concept.

Diversii actori ai aceluiasi produs vad rezultatul final din diferite perspective:
  1. clientul vede produsul din punctul de vedere al valorii pe care i-l aduce (operatii mai usoare, timp castigat, costuri mai mici, procese imbunatatite)
  2. departamentul de business al companiei care creaza produsul il vede din punct de vedere al posibilitatilor pe care il aduce companiei (noi clienti, profit, strategie, piata, marketing)
  3. echipa tehnica a companiei ce implementeaza produsul il vede din punct de vedere al provocarii tehnice implicate (tehnologie, arhitectura, planificare, estimari, munca, interfata)

Cele trei perspective diferite trebuie intersectate si intelese de cel putin o singura persoana din companie, nu la nivel de detalii dar cel putin la acel nivel care sa ii permita sa traseze drumul produsului in linii mari, ce vor fi ulterior detaliate de fiecare actor in parte. Acea persoana poate face apel la toate resursele disponibile din interiorul si exteriorul companiei pentru a-si duce misiunea la sfarsit. In economia de astazi care este definita de o concurenta inteligenta, este esential ca fiecare produs sa isi asigure succesul din toate cele trei puncte de vedere.

Faptul ca fiecare actor vede produsul in felul lui este o descoperire personala mai veche, dar pe care doar recent am reusit sa o definesc mai bine, folosindu-ma de experienta reala si de cartile pe care le-am citit. Ca si dezvoltator de software vedeam lucrurile doar din perspectiva tehnica. Pentru mine foarte multe cerinte erau aberante, nu intelegeam anumite functii si aveam impresia ca pot face oricand ceva mai bun. Criticam chiar si produse de succes de pe piata, care tehnic erau mediocre, fara sa inteleg lucrurile din celelalte doua perspective.

Cu timpul am invatat ca dezvoltarea este unealta si nu scopul unui proiect, am invatat ca succesul unui produs nu consta in tehnologia folosita ci in problemele pe care le rezolva si modul in care este promovat. Este mai mult un joc de interese pe care un pasionat al tehnologiei care ramane la acest nivel nu il poate vedea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariu

Postări populare