Deoarece inaintam cu viteza catre companii ce se vor baza din ce in ce mai mult pe cunostinte, oamenii care alcatuiesc compania devin mai importanti decat uneltele fizice. De ce ? Pentru ca ceea ce adauga valoare in activitatile departamentelor sunt cunostintele oamenilor, nu uneltele si nici masinile automate. Am putea crea companii complet automate, fara sa necesite capital uman ? Acest lucru este imposibil, practic nu impiedica pe nimeni sa creeze o companie automata doar investind capital financiar. Intre doua companii complet automatizate, nimic nu ar face diferenta. Ceea ce adauga valoare, ceea ce creaza avantaj concurential si diferentiere este capacitatea umana de a folosi cunostine avansate si unelte semi-automate pentru a inova, pentru a imbunatati continuu modul de lucru si operatiile din cadrul companiei sau pentru clienti.
Ca sa ajungem la un inalt grad de competitivate, capitalul uman este stimulat prin mai multe tehnici manageriale. Doua dintre ele sunt cumva opuse:
- crearea unei culturi organizationale si a unui mediu motivational
- imbunatatirea continua a proceselor si a operatiilor interne
Cea de-a doua tehnica nu crede in prima. In conceptia acestei tehnici, a motiva oamenii si a le crea un cadru de munca cat mai motivational nu aduce rezultate. A schimba insa modul in care procesele se executa, a face managerii sa asculte feedback-ul muncitorilor si a regandi procesele, va face diferenta. De foarte multe ori motivarea si crearea unui curent de gandire in companie nu ajuta daca procesele de munca sunt limitate. De ce ? Pentru ca oamenii si echipele nu se reorganizeaza de la sine pentru a imbunatati si obtine performante mai bune. Este responsabilitatea managementului sa observe procesele de munca si sa inteleaga activitatile, ce anume trebuie schimbat, unde trebuie optimizat, ce etape trebuie scoase.
Cultura organizationala si motivarea ar trebui sa sustina schimbarea in companie, sa implice oamenii in schimbari, schimbari ce sunt rezultatul tehnicii de imbunatatire continua a proceselor de munca. In concluzie, este nevoie atat de motivare cat si de imbunatatirea proceselor, insa motivarea implica obtinerea angajamentului salariatilor pentru a primi schimbarea continua. Oamenii primesc schimbarea cu reticenta, de aceea este nevoie de motivare in acest scop. Insa motivarea ca scop in sine pentru imbunatatirea performantelor personale, rareori da rezultate si este un efort inutil din partea companiei.
Multe companii investesc inutil in crearea unei culturi organizationale si in tehnici de motivare, doar cu scopul de a antrena angajatii sa-si dea silinta cat mai mult. In acest sens, Maslow are o scare a valorilor umane in cadrul unei organizatii:
- nevoile fizice elementare
- securitate si siguranta
- contacte umane si afiliere la grup
- staut social si stima - urcarea in ierarhie
- autorealizare - te face mandru de munca ta
Aceste tipuri de motivare functioneaza doar pentru o perioada scurta de timp, si doar pentru o parte din personal. Rezultatele sunt masurabile insa procesul de motivare necesita mult efort, si continuu. Daca tot se depune atat de mult efort pentru motivare, scopul motivarii trebuie indreptat pentru acceptarea schimbarii in cadrul organizatiei. Flexibilitate din partea personalului pentru acceptarea de noi activitati, de noi moduri de lucru, schimbari in cadrul proceselor, eliminarea anumitor activitati care nu adauga valoare.
21 octombrie 2014
Cultura organizationala si motivare sau imbunatatirea continua a proceselor
Cuvinte cheie:
afaceri,
companii,
imbunatatire,
management,
mediu organizational,
motivare,
resurse umane
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
O sa incep prin a spune ca desi documentatia acestui examen pare simpla si cunostintele se asimileaza rapid, examenul nu este atat de usor...
-
Pentru examenul PRINCE2 Foundation am rezervat 50 zile de pregatire individuala, de pe 11 august pana pe 28 septembrie. In acest interval ...
-
Despre Apple Apple este o companie multinationala care a creat cunoscutele produse iPod, iTunes, laptopurile Mac, sistemul de operare OS ...
-
Dupa certificarea ITIL Foundation m-am hotarat sa detin si o certificare de management de proiect, pentru ca ITIL nu este destinat managem...
-
Ca plan de cariera mi-am propus sa evoluez spre management-ul unui business unit intr-o companie medie/mare. Pana acolo am nevoie de ITIL ...
-
De aproximativ cateva decenii focusul economiei nu mai este pe factorul tehnic, ci pe cel uman si al dezvoltarii serviciilor. In capitalis...
-
Foarte putini absolventi de facultate isi desfasoara activitatea in domeniul studiat. Angajatorii sunt din ce in ce mai putini interesat...
-
IT-ul, prescurtare de la "Tehnologia Informatiei", este o ramura tehnologica care se ocupa cu cercetarea si dezvoltarea modalita...
-
Fiecare proces de recrutare este finalizat cu selectia candidatului optim, care implica in mod indirect respingerea celorlalti aspiranti. ...
-
Criza de programatori pe piata de IT din Romania este doar de fatada. Nu exista o asemenea criza de personal. Salariile in IT au crescut d...

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu