Cele trei nivele ale managementului unei organizatii sunt urmatoarele:
- top managementul - ceo, presedinti, directori, managing partners, care au in subordine middle managementul. Aceasta categorie de manageri au ca prima grija sa seteze directia companiei, viziunea, strategia, obiectivele. A doua grija este ca intreaga organizatie sa gandeasca si sa opereze in virtutea directiilor stabilite.
- middle managementul - manageri generali, branch manageri, manageri de departament, product manageri, program mangeri, project manageri care au manageri din line management sau middle management in subordine ce le raporteaza. Acest strat se numeste middle management deoarece sunt prinsi la mijloc, intre managementul de top si managementul de jos. Scopul middle managementului este sa traduca viziunea, directiile si obiectivele abstracte ale top managementului in lucruri tangibile, definite, adica programe, politici, procese, proceduri, resurse necesare ca line managementul sa isi desfasoare activitatea.
- line managementul - coordonatori, supervizori, team leaderi, sefi, project manageri, acei angajati care lucreaza direct cu oamenii de pe linia de productie si nu au in subordine alti manageri sau leaderi care le raporteaza. Acesta este layerul de micro-management, unde trebuie coordonata activitatea de zi cu zi, motivat efortul, rezolvate conflictele, setate directii si asteptari clare, comunicarea obiectivelor din layerele superioare. Line managementul poate doar sa organizeze munca, sa planifice, sa asigure calitatea, dar nu are atributia de a procesa viziunea top managementului si a crea raspunsuri si informatii despre problemele de rezolvat.
Si acum un exemplu. Sa ne imaginam infiintarea unei noi companii auto. In continuare vom analiza fiecare layer din punct de vedere al responsabilitatilor pe care il au, si al muncii pe care il depun.
Top managementul are ca obiectiv crearea unor autoturisme cu design placut, sigure, fiabile si care sa fie cele mai ieftine din piata. Viziunea lor este "cele mai ieftine si bune autotursime". Nu am specificat nimic referitor la consum, deci compania nu are ca obiectiv si obtinerea celui mai mic consum, ci doar cel mai ieftin si bun. Avand aceste lucruri setate in minte, creaza departamente, angajeaza middle manageri carora le transmit obiectivele.
Middle managementul preia viziunea si obiectivele si le proceseaza, fac planuri, se gandesc la moduri de implementare, definesc procesele si procedurile apoi angajeaza alti manageri si echipe. Pentru a crea un autoturism ieftin au nevoie de materiale ieftine, fabrica va fi construita intr-un anumit fel ca sa permita economia si se cauta alte moduri de a taia costuri. Faptul ca volumul din spate al masinilor va fi mai mic va fi o decizie a middle managementului de a implementa obiectivele companiei, ce necesita aprobare de la top management.
Line managementul preia informatiile procesate de la middle managemnt, planuri, schite, decizii, si se asigura ca angajatii le inteleg, fac alte planuri referitoare la numarul de bucati pe care il pot implementa pe zi, se asigura ca muncitorii isi fac treaba, definesc proceduri la nivel de sectie sau linie de productie. Line managementul este implicat mai mult in deciziile ce au legatura cu linia de productie, in planuri de organizare a muncii si predare a produsului final. Se ocupa mai mult de activitatea de zi cu zi, antreneaza muncitorii cum sa monteze piesele, verifica daca si-au facut treaba, daca vin prea devreme sau pleaca prea tarziu de la serviciu (e o gluma).

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu