Intreaga noastră viaţă psihică funcţionează după principiul plăcerii şi evoluează spre afirmarea nestingherită de sine, ceea ce echivalează cu obţinerea maximei plăceri şi recunoaşterea fiecărei existenţe umane ca unice, irepetabile. În acelaşi timp, asupra vieţii psihice a individului, în mediul istoric dat, se produc presiuni permanente dinspre sfera instinctelor. Individul natural (opus individului cultural) îşi cere dreptul la afirmare. Omul social tinde să-şi reprime instinctele după criterii morale, ceea ce conduce la izbucnirea periodică a zestrei ereditar-biologice inconştient sau conştient reprimate. Principiului plăcerii i se opune principiul realităţii, compus din totalitatea interdicţiilor sociale, în special a celor de ordin moral, precum şi ipostaza lor interiorizată (autocenzura).Vrea sa zica, este suficient sa imprimi in om anumite instincte, cum ar fi folosirea unui anumit produs, ca sa iti asiguri succes indelungat pe piata.
Dorinţă satisfăcută dispare din sfera psihicului fără a lăsa urme, revenind neproblematic ori de câte ori există interesul de a repeta satisfacţia ce decurge din ea. Sunt supuse analizei freudiene acele activităţi psihice care nu sunt finalizate efectiv şi care sunt stocate pentru a fi apoi reafirmate. Interiorizarea actelor reprimate este rezultatul interdicţiilor morale. Dorinţele interzise sunt refulate, depozitate, exilate în inconştient; ele dispar din conştiinţă, dar nu şi din viaţa psihică. Inconştientul funcţionează după alte legi decât cele ale logicii. Inconştientul dinamic este o structură psihică deosebită de gândirea propriu-zisă, prin urmare este o zonă „aconştientă” şi din principiu neconştientizabilă.Deci pentru a imprima un instinct sau a face un om sa cumpere un anumit produs este suficient sa readuci din inconstient acele activitati psihice nefinalizate dar stocate undeva, de care omul nu isi mai aduce aminte dar se afla in subconstient. De aceea foarte multe reclame au o anumita tenta sexuala, ca sa asocieze produsul cu placerea nefinalizata, care nu ii era in prim plan individului dar poate fi scoasa la suprafata prin analogii.
Sinele se organizează în jurul instinctelor (tendinţe, înclinaţii, dorinţe obscure, apetituri, preferinţe). Aceste energii tind spre satisfacere imediată; majoritatea manifestărilor instinctuale sunt însă reprimate sau amânate. Prin această amânare se fixează obiectul dorinţelor şi este impulsionată evoluţia psihică normală. Însă, în acelaşi timp, prin acest proces de refulare se acumulează tensiuni interioare, energii rebele în faţa tentativelor de disciplinare, care produc disconfort.Asadar, in om se afla o zona plina de dorinte, si aceasta zona este un fel de cutie a Pandorei care trebuie deschisa pentru a putea exploata persoana respectiva. In aceasta cutie se afla toate dorintele lui amanate, si cu un pic de inteligenta, reclama il poate determina sa treaca la actiune (o casa, o masina, o racoritoare, etc).
Comportamentul uman poate fi influentat de aceste dorinte amanate, aflate intr-un plan inconstient. Ceea ce este interesant este faptul ca oamenii au dorinte comune, iar o reclama care are ca scop activarea unei anumite dorinte va avea efectul scontat cu un rezultat mult mai surprinzator decat cel asteptat, asta daca reclama se bazeaza inteligent pe psihanaliza.
Vezi partea 1 - Partea 1
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu