- procesul de executie, compus din munca angajatilor aspura factorilor de productie pentru a obtine diverse bunuri. Acest proces se masoara cantitativ, adica munca angajatilor este privita in functie de cantitatea prestata, cantitatea de bunuri obtinuta.
- procesul de management, compus din munca unei alte categorii de angajati, avand responsabilitatea de a actiona asupra angajatilor din procesul de executie prin activitati de previziune, organizare, coordonare, antrenare şi control-evaluare (la nivel de organizare si procese). Acest proces se masoara din punct de vedere calitativ, adica munca acestei categorii de angajati este privita in functie de calitatea produselor, productivitate si optimizare a proceselor interne.
In general, angajatii din procesul de executie:
- nu sunt angajati sa ia decizii
- nu sunt angajati sa gandeasca la nivel strategic
- sunt antrenati de management cu privire la munca pe care trebuie sa o presteze
- presteaza o munca liniara, care se poate masura in timp
- sunt platiti sa execute
Pe cand, angajatii din procesul de management trebuie sa fie interesati de eficienta, eficacitate, economie (de timp, de bani, de resurse materiale, de optimizare). Acest tip de angajati mai au si rolul de a crea unelte si instrumente prin care sa realizeze aceste obiective (atat obiective interne cat si obiective ale clientilor).
Odata cu revolutia informationala, managementul a fost remodelat de existenta suportului tehnic prin care se pot defini noi procese si se pot crea noi modalitati de a eficientiza munca si controlul acesteia. Acest suport informatic a permis:
- structuri organizationale mult mai flexibile, cu angajati aflati intr-o retea extinsa la nivel mondial
- fluxuri imateriale de cunostinte si informatii
- cresterea inovarii in domeniul managementului (noi practici de gestiune)
- mai putine nivele ierarhice
- competente multiple pentru indivizi
- cresterea rolului echipei
- cresterea cotei de piata
- capacitatea de dezvoltare de noi produse
- reducerea costurilor
- comunicare sporita
Revolutia informationala a produs schimbarea modului de management in cadrul organizatiilor, creand un nou layer numit "sistem informational", sistem care mijloceste procesul de management si procesul de executie.
Revenind la functia de management, ea este cea care conduce, ghideaza, directioneaza actiunilor procesului de executie in scopul crearii produselor. Diversele nivele de management au rolul de a ghida activitatea din diferite unghiuri, insa toate straturile de management au cel putin un singur scop comun, acela de a ajuta organizatia sa prospere si sa obtina profit.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariu